FAKE NEWS: Når virkeligheden taber
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Formidling
Standard
FAKE NEWS : Når virkeligheden taber. / Hendricks, Vincent Fella; Vestergaard, Mads.
København : Gyldendal, 2017. 160 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Formidling
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - FAKE NEWS
T2 - Når virkeligheden taber
AU - Hendricks, Vincent Fella
AU - Vestergaard, Mads
PY - 2017/8/14
Y1 - 2017/8/14
N2 - Politik og medier oversvømmes af fordrejninger, fortielser, forglemmelser og forvanskninger af sandheden. Vi invaderes af populistiske fortællinger, “alternative kendsgerninger” og “fake news”. Det er nu et faktum, at misinformation er noget man aktivt må forholde sig til som politiker, som journalist og som borger. Men hvordan?Det handler om at få opmærksomhed. Omtale i æteren og trafik på de sociale medier. I informationstidsalderen er opmærksomhed en dyrebar ressource. Omtale og trafik er penge, magt og politisk indflydelse, selv hvis det er på bekostning af sandhed, fakta og de alt for virkelige udfordringer, vi står over for.FAKE NEWS giver et første sammenhængende billede af hvordan opmærksomhedsøkonomien kan ende i det postfaktuelle demokrati: Eventyrlige fortællinger erstatter kendsgerninger som grundlag for politisk meningsdannelse, debat og lovgivning. Et monster, som de færreste vil have, men som har vist sit ansigt på det seneste og som bliver fodret af politikere, journalister og borgere. Første skridt til at stoppe med at fodre monsteret og dæmme op for den udvikling, er at forstå, hvad der forårsager den. Det forsøger denne bog at bidrage til.
AB - Politik og medier oversvømmes af fordrejninger, fortielser, forglemmelser og forvanskninger af sandheden. Vi invaderes af populistiske fortællinger, “alternative kendsgerninger” og “fake news”. Det er nu et faktum, at misinformation er noget man aktivt må forholde sig til som politiker, som journalist og som borger. Men hvordan?Det handler om at få opmærksomhed. Omtale i æteren og trafik på de sociale medier. I informationstidsalderen er opmærksomhed en dyrebar ressource. Omtale og trafik er penge, magt og politisk indflydelse, selv hvis det er på bekostning af sandhed, fakta og de alt for virkelige udfordringer, vi står over for.FAKE NEWS giver et første sammenhængende billede af hvordan opmærksomhedsøkonomien kan ende i det postfaktuelle demokrati: Eventyrlige fortællinger erstatter kendsgerninger som grundlag for politisk meningsdannelse, debat og lovgivning. Et monster, som de færreste vil have, men som har vist sit ansigt på det seneste og som bliver fodret af politikere, journalister og borgere. Første skridt til at stoppe med at fodre monsteret og dæmme op for den udvikling, er at forstå, hvad der forårsager den. Det forsøger denne bog at bidrage til.
M3 - Bog
SN - 9788702247268
BT - FAKE NEWS
PB - Gyldendal
CY - København
ER -
ID: 179586339