En folketaler med socialistisk patos: Martin Andersen Nexøs tale: "Fattigper og Fremtiden"

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

En folketaler med socialistisk patos : Martin Andersen Nexøs tale: "Fattigper og Fremtiden". / Roer, Hanne.

I: Rhetorica Scandinavica, Bind 27, Nr. 85, 2023, s. 21-39.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Roer, H 2023, 'En folketaler med socialistisk patos: Martin Andersen Nexøs tale: "Fattigper og Fremtiden"', Rhetorica Scandinavica, bind 27, nr. 85, s. 21-39. https://doi.org/10.52610/rhs.v27i85.139

APA

Roer, H. (2023). En folketaler med socialistisk patos: Martin Andersen Nexøs tale: "Fattigper og Fremtiden". Rhetorica Scandinavica, 27(85), 21-39. https://doi.org/10.52610/rhs.v27i85.139

Vancouver

Roer H. En folketaler med socialistisk patos: Martin Andersen Nexøs tale: "Fattigper og Fremtiden". Rhetorica Scandinavica. 2023;27(85):21-39. https://doi.org/10.52610/rhs.v27i85.139

Author

Roer, Hanne. / En folketaler med socialistisk patos : Martin Andersen Nexøs tale: "Fattigper og Fremtiden". I: Rhetorica Scandinavica. 2023 ; Bind 27, Nr. 85. s. 21-39.

Bibtex

@article{fe0d5693802b4792a4f7ce49b4384427,
title = "En folketaler med socialistisk patos: Martin Andersen Nex{\o}s tale: {"}Fattigper og Fremtiden{"}",
abstract = "Martin Andersen Nex{\o}s skabte med sin tale ved folkefesten p{\aa} Dyn{\ae}s 1913 sin egen retoriske stil der udviser stor lighed med hans litter{\ae}re v{\ae}rker. Talen fremst{\aa}r som en slags ur-tale i hans forfatterskab, et retorisk forr{\aa}dskammer af tanker, argumenter og figurer, som Nex{\o} trak p{\aa} i sit lange virke som taler b{\aa}de i Danmark og flere europ{\ae}iske lande. Nex{\o} kombinerede grundl{\ae}ggende tanker og symboler fra den grundtvigianske oplysningstradition med en socialistisk fattigdoms-topik. Hans patosappeller afspejlede ikke hans skiftende ideologiske og politiske tilh{\o}rsforhold men afhang af situationen og publikum (Condit 2013). Han skabte i Dyn{\ae}s-talen sin etos som folketaler ved en mimetisk stil, pr{\ae}get af folkelige udtryk og vendinger, og en romantisk selvfremstilling som den oph{\o}jede Digter. Artiklen argumenterer for at dikotomien mellem autenticitet og strategi, mellem litteratur og retorik, er falsk og overser den generaliserede patos i forfatterskabet (Madsen og Lund 2021), den emotionelle grundstemning i hans forskelligartede tekster.",
author = "Hanne Roer",
year = "2023",
doi = "10.52610/rhs.v27i85.139",
language = "Dansk",
volume = "27",
pages = "21--39",
journal = "Rhetorica Scandinavica",
issn = "1397-0534",
publisher = "Retorikf{\"o}rlaget AB ",
number = "85",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - En folketaler med socialistisk patos

T2 - Martin Andersen Nexøs tale: "Fattigper og Fremtiden"

AU - Roer, Hanne

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - Martin Andersen Nexøs skabte med sin tale ved folkefesten på Dynæs 1913 sin egen retoriske stil der udviser stor lighed med hans litterære værker. Talen fremstår som en slags ur-tale i hans forfatterskab, et retorisk forrådskammer af tanker, argumenter og figurer, som Nexø trak på i sit lange virke som taler både i Danmark og flere europæiske lande. Nexø kombinerede grundlæggende tanker og symboler fra den grundtvigianske oplysningstradition med en socialistisk fattigdoms-topik. Hans patosappeller afspejlede ikke hans skiftende ideologiske og politiske tilhørsforhold men afhang af situationen og publikum (Condit 2013). Han skabte i Dynæs-talen sin etos som folketaler ved en mimetisk stil, præget af folkelige udtryk og vendinger, og en romantisk selvfremstilling som den ophøjede Digter. Artiklen argumenterer for at dikotomien mellem autenticitet og strategi, mellem litteratur og retorik, er falsk og overser den generaliserede patos i forfatterskabet (Madsen og Lund 2021), den emotionelle grundstemning i hans forskelligartede tekster.

AB - Martin Andersen Nexøs skabte med sin tale ved folkefesten på Dynæs 1913 sin egen retoriske stil der udviser stor lighed med hans litterære værker. Talen fremstår som en slags ur-tale i hans forfatterskab, et retorisk forrådskammer af tanker, argumenter og figurer, som Nexø trak på i sit lange virke som taler både i Danmark og flere europæiske lande. Nexø kombinerede grundlæggende tanker og symboler fra den grundtvigianske oplysningstradition med en socialistisk fattigdoms-topik. Hans patosappeller afspejlede ikke hans skiftende ideologiske og politiske tilhørsforhold men afhang af situationen og publikum (Condit 2013). Han skabte i Dynæs-talen sin etos som folketaler ved en mimetisk stil, præget af folkelige udtryk og vendinger, og en romantisk selvfremstilling som den ophøjede Digter. Artiklen argumenterer for at dikotomien mellem autenticitet og strategi, mellem litteratur og retorik, er falsk og overser den generaliserede patos i forfatterskabet (Madsen og Lund 2021), den emotionelle grundstemning i hans forskelligartede tekster.

U2 - 10.52610/rhs.v27i85.139

DO - 10.52610/rhs.v27i85.139

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 27

SP - 21

EP - 39

JO - Rhetorica Scandinavica

JF - Rhetorica Scandinavica

SN - 1397-0534

IS - 85

ER -

ID: 224181536