Medier, medicin og medikalisering: Danske avisers dækning af debatten om kolesterolsænkende medicin
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Medier, medicin og medikalisering : Danske avisers dækning af debatten om kolesterolsænkende medicin. / Christensen, Christa Lykke; Klausen, Maja.
I: Journalistica, Bind 14, Nr. 1, 2020, s. 98-123.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Medier, medicin og medikalisering
T2 - Danske avisers dækning af debatten om kolesterolsænkende medicin
AU - Christensen, Christa Lykke
AU - Klausen, Maja
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Siden 2000 er receptpligtig kolesterolsænkende medicin, også kaldet statiner, blevet stadig mere almindeligt at få udskrevet. Denne artikel er interesseret i kolesterol-debattens tilstedeværelse i medierne og overvejer, om medierne kan tilskrives en rolle for, hvordan kolesterolsænkende medicin er blevet accepteret som standardtilbud af både læger og lægfolk. På baggrund af en indholdsanalyse af kolesterol-debatten i danske, landsdækkende trykte aviser i perioden 2000-2017 peger artiklen på, at dækningen af statiner har haft avisernes opmærksomhed i hele undersøgelsesperioden, med en stigning i antal artikler i periodens sidste halvdel, 2009-2017. Analysen viser også, at aviserne B.T. og Ekstra Bladet har stået for hovedparten af dækningen 2009-2017, samt at et flertal af artikler formidlede en positiv holdning til statiner. Såvel tilstedeværelsen som fraværet af en sådan mediedebat kan have betydning for folks holdning og adfærd i forhold til risikoen for forhøjet kolesterol, ligesom den potentielt kan bidrage til tendensen mod ’medikalisering’, dvs. medicinsk intervention ved risiko for sygdom.
AB - Siden 2000 er receptpligtig kolesterolsænkende medicin, også kaldet statiner, blevet stadig mere almindeligt at få udskrevet. Denne artikel er interesseret i kolesterol-debattens tilstedeværelse i medierne og overvejer, om medierne kan tilskrives en rolle for, hvordan kolesterolsænkende medicin er blevet accepteret som standardtilbud af både læger og lægfolk. På baggrund af en indholdsanalyse af kolesterol-debatten i danske, landsdækkende trykte aviser i perioden 2000-2017 peger artiklen på, at dækningen af statiner har haft avisernes opmærksomhed i hele undersøgelsesperioden, med en stigning i antal artikler i periodens sidste halvdel, 2009-2017. Analysen viser også, at aviserne B.T. og Ekstra Bladet har stået for hovedparten af dækningen 2009-2017, samt at et flertal af artikler formidlede en positiv holdning til statiner. Såvel tilstedeværelsen som fraværet af en sådan mediedebat kan have betydning for folks holdning og adfærd i forhold til risikoen for forhøjet kolesterol, ligesom den potentielt kan bidrage til tendensen mod ’medikalisering’, dvs. medicinsk intervention ved risiko for sygdom.
U2 - 10.7146/journalistica.v14i1.123499
DO - 10.7146/journalistica.v14i1.123499
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 14
SP - 98
EP - 123
JO - Journalistica
JF - Journalistica
SN - 1901-6220
IS - 1
ER -
ID: 237371286