Ansatte – Københavns Universitet

Forside > Ansatte

Trine Øland

Trine Øland

Lektor

Primære forskningsområder

Mine primære forskningsområder ligger indenfor pædagogisk sociologi og pædagogikkens historie. Jeg udforsker de samfundsmæssige betydninger af velfærdsstatslig progressivisme og integrationisme, eksempelvis såkaldt progressive pædagogikformer i skoleregi, eller velfærdsarbejde med flygtninge og indvandrere i forskellige offentlige velfærdsinstitutioner. I mere generel forstand, er jeg optaget af at udforme kritiske studier af de klassifikations- og racialiseringsprocesser, der knytter sig til lokale iværksættelser af pædagogiske og velfærdstatslige ideer og praksisformer, men er del af internationale, globale og videnskabelige oplysningsprojekter.

Se mere på min engelske side.

 

Aktuel forskning

I øjeblikket er jeg ved at færdiggøre projektet “The dynamics of welfare work addressing the immigrant and refugee – symbolic boundary work and the making of society” (2013-2017) med sigte på udgivelsen af bogen “Welfare Work with Immigrants and Refugees in a Social Democratic Welfare State” (Routledge). Projektet er et sociologisk interviewstudie af 48 velfærdsarbejdere, der arbejder med flygtninge og indvandrere i Danmark. Undersøgelsen koncentrerer sig om hvilke symbolske ressourcer og samfundsmæssige former og interaktioner der mobiliseres i moderne velfærdsarbejde i en æra af migration og flygtningeankomster. For yderligere igangværende forskning, se min engelske side

Jeg er desuden afdelingsleder for Afdeling for Pædagogik (siden 2013), ph.d.-koordinator for ph.d.-studerende i Afdeling for Pædagogik (siden 2013), leder af forskningsgruppen Velfærdsarbejdets sociologi og historie (siden 2014), medlem af forskningsgruppen Børn, Medier og Kultur, formand for faggruppen for Konsortiet for Pædagogik og Velfærdsprofessionelt arbejde  (siden 2015), og redaktør af Dansk pædagogisk Tidsskrift (siden 2003).

Jeg er p.t. vejleder for 5 ph.d.-studerende og bi-vejleder for en enkelt ph.d.-studerende.

Undervisnings- og vejledningsområder

I forårssemestret 2018 skal jeg varetage specialeseminaret på kandidatuddannelsen i pædagogik.

Tidligere har jeg på BA-niveau hovedsagelig undervist i historiske, sociologiske og metodisk orienterede moduler samt varetaget BA-projektseminaret og vejledning i bachelorprojekter. 

På KA-niveau har jeg undervist i moduler som 'Pædagogik som videnskab/forskningsfelt', ’Socialisering, opdragelse og uddannelse’ og ’Professioner og institutioner’ (som ikke eksisterer mere) og varetaget vejledning i forbindelse med projektorienterede forløb med og uden empirisk undersøgelse samt været ansvarlig for gennemførsel af specialeseminar i flere perioder.

Jeg vejleder helst i problemområder, der tangerer mine forskningsområder, men er ikke afvisende overfor andre vigtige og vedkommende projekter.

I forbindelse med vejledning kan det være gavnligt at vide, at min tilgang til pædagogikfaget i nogen udstrækning er baseret på en bearbejdning af de mangfoldige og fleksible måder den franske sociolog Pierre Bourdieu arbejder med sociologi og uddannelsessociologi på. Mine teoretiske og analytiske tilbøjeligheder i øvrigt er præget af greb i og inspiration fra følgende forfatterskaber og videnskabelige skoledannelser, i forskellige kombinationer afhængig af forskningsformål: Emile Durkheim, Marcell Mauss, Max Weber, Norbert Elias, Erving Goffman, Georg Simmel, etnometodologi, Ning de Coninck-Smith, Paula S. Fass, Margaret Scotford Archer, samtidshistorie, historisk sociologi, stats- og livsformsteori, magtanalyser, postkoloniale og postmoderne analyser, Donald Broady, Staf Callewaert, prakseologi, historisk epistemologi, prosopografi, Loïc Wacquant, Agnés van Zanten, Stephen Ball, Michèle Lamont, Luc Boltanski, velfærdsstatsforskning, dispositiv-historie, Michel Foucault og heraf afledte inspirationer som fx Kenneth Hultqvist, Mitchell Dean, Nikolas Rose og Thomas S. Popkewitz. Thomas Ziehe og Anthony Giddens´ modernitetsperspektiver er kendt stof, ligesom Basil Bernstein er det, dertil kommer etnografisk og antropologisk kulturteori som det vil føre for vidt at opremse her.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    ‘‘Human potential’ and progressive pedagogy: a long cultural history of the ambiguity of ‘race’ and ‘intelligence’’

    Øland, T. 2017 Sociology of Education II. Ball, S. J. (red.). London: Routledge, (Routledge's Major Themes in Education series).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Reformpædagogik - progressiv pædagogik

    Øland, T. 20 jan. 2017 Didaktikhåndbogen: Teorier og temaer. Laursen, P. F. & Kristensen, H. J. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 107-127 20 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    The Social Making of Educational Theory: Unravelling How to Understand the Content, Emergence, and Transformation of Educational Theory

    Øland, T. & Sandbjerg Hansen, C. 24 nov. 2014 I : Nordic Journal of Educational History. 1, 2, s. 3-26 24 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Integrationisme i pædagogisk forskning og professionalisme

    Øland, T. & Larsen, V. 2011 I : Praktiske Grunde. Tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab. 5, 1, s. 5-16 12 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

ID: 8942