Trine Øland

Trine Øland

Lektor

Primære forskningsområder

Mine primære forskningsområder ligger indenfor pædagogisk sociologi og pædagogikkens historie med særligt fokus på udviklingsforestillingers og integrationsbestræbelsers sociologi og historie. Jeg udforsker betydninger og effekter af velfærdsstatslig progressivisme og integrationisme, eksempelvis som det tager sig ud i pædagogisk arbejde i skoleregi, eller i velfærdsarbejde med flygtninge og indvandrere i forskellige offentlige velfærdsinstitutioner.

I mere generel forstand, er jeg optaget af at udforme kritiske studier af de klassifikations- og racialiseringsprocesser, der knytter sig til transformation af pædagogiske og velfærdstatslige ideer og praktikker i relation til internationale, globale og videnskabelige oplysningsbestræbelser. Som del af dette, undersøger jeg muligheden for at dekolonisere vesteuropæiske begreber om det menneskelige og lytte til modstand og kritik i praksis. 

Se mere på min engelske side.

Aktuel forskning

Jeg er i øjeblikket involveret i et DFF-støttet projekt, Refugees' stories and stories about refugees: Crafting new narratives of the Danish welfare state (RESTORE), 2021-2024, hvor jeg er PI. Projektet søger at formulere nye narrativer om den danske velfærdsstat på tværs af flygtninges fortællinger om velfærdsstaten og politisk-administrative fortællinger om flygtninge. Projektet udføres i samarbejde med post.doc. Tine Brøndum.

Derudover har jeg lige færdiggjort to projekter som bl.a. er udkommet i to bøger i 2022. Dels bogen Racism in Danish welfare work with refugees: Troubled by difference, docility and dignity som er skrevet sammen med Marta Padovan-Özdemir, dels antologien Configurations of Interdiscplinarity within Education: Danish Experiences in a Global Educational Space som er skrevet sammen med Sofie Sauzet, Marie Larsen Ryberg og Katrine Lindvig.

Se iøvrigt min engelske side

Jeg er desuden sektionsleder for Sektion for Pædagogik (siden 2013), var ph.d.-koordinator for ph.d.-studerende i Sektion for Pædagogik (2013-2019), er leder af forskningsgruppen Velfærdsarbejdets sociologi og historie (siden 2014), var medlem af forskningsgruppen Børn, Medier og Kultur (2014-2019), er formand for faggruppen for Konsortiet for Pædagogik og Velfærdsprofessionelt arbejde  (siden 2015), redaktør af Dansk pædagogisk Tidsskrift (2003-2020), og medlem af styregruppen for forskningscentret Advanced Migration Studies (AMIS) (siden 2019).

Jeg er p.t. vejleder for tre ph.d.-studerende: Lærke Vildlyng, Dorthea Bjerre Jepsen og Nynne Von der Fehr.

Undervisnings- og vejledningsområder

I efterårssemestret 2023 skal jeg varetage BA-projektseminaret på pædagogikuddannelsen samt varetage specialevejledning. Ellers underviser jeg primært i BA3: pædagogisk sociologi og uddannelsessociologi på bacheloruddannelsen i pædagogik.

Tidligere har jeg på BA-niveau hovedsagelig undervist i historiske, sociologiske og metodisk orienterede moduler samt varetaget BA-projektseminaret og vejledning i bachelorprojekter. 

På KA-niveau har jeg undervist i moduler som 'Pædagogik som videnskab/forskningsfelt', ’Socialisering, opdragelse og uddannelse’ og ’Professioner og institutioner’ og varetaget vejledning i forbindelse med projektorienterede forløb med og uden empirisk undersøgelse samt været ansvarlig for gennemførsel af specialeseminar i flere perioder.

Jeg vejleder helst i problemområder, der tangerer mine forskningsområder, men er ikke afvisende overfor andre vigtige og vedkommende projekter.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Velfærdsarbejdets paradokser

    Øland, Trine (red.), 27 jan. 2023, Syddansk Universitetsforlag.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologifagfællebedømt

  2. Udgivet

    Racism in Danish welfare work with refugees: Troubled by difference, docility and dignity

    Padovan-Özdemir, M. & Øland, Trine, 2022, London: Routledge. 182 s. (Routledge Research in Race and Ethnicity; Nr. 43).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Denied, but Effective - Stock Stories in Danish Welfare Work with Refugees

    Padovan-Özdemir, M. & Øland, Trine, 28 feb. 2022, I: Race Ethnicity and Education. 25, 2, s. 212-230

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Montage and the illumination of developmental thinking in welfare work

    Thygesen, S. & Øland, Trine, 14 jan. 2022, I: Qualitative Social Work. 21, 1, s. 194-213

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Welfare work with immigrants and refugees in a social democratic welfare state

    Øland, Trine, 15 feb. 2019, London & New York: Routledge. 199 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogfagfællebedømt

  6. Udgivet

    Statecrafting on the Fringes: Studies of Welfare Work Addressing the Other

    Øland, Trine (red.), Ydesen, C. (red.), Padovan-Özdemir, M. (red.) & Moldenhawer, Bolette (red.), 25 sep. 2019, Copenhagen: Museum Tusculanum. 230 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologifagfællebedømt

  7. Udgivet

    ‘‘Human potential’ and progressive pedagogy: a long cultural history of the ambiguity of ‘race’ and ‘intelligence’’

    Øland, Trine, 2017, Sociology of Education II. Ball, S. J. (red.). London: Routledge, (Routledge's Major Themes in Education series).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  8. Udgivet

    Reformpædagogik - progressiv pædagogik

    Øland, Trine, 20 jan. 2017, Didaktikhåndbogen: Teorier og temaer. Laursen, P. F. & Kristensen, H. J. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 107-127 20 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

ID: 8942