Ansatte – Københavns Universitet

Forside > Ansatte

Stine Lomborg

Stine Lomborg

Lektor

Primære forskningsområder

Jeg forsker i mediernes rolle i hverdagslivet og deres samfundsmæssige betydning - særligt med fokus på digitale medier, deres udbredelse, kommunikative karakteristika og samspil med andre medier. Min forskning omfatter følgende emner:

  • Self-tracking og sociale medier i hverdagsliv og arbejdsliv
  • Metodeudvikling i digitale medier
  • Dataficering med særlig fokus på persondatabeskyttelse i et regulatorisk og etisk perspektiv
  • sociologisk medie- og kommunikationsteori

Aktuel forskning

I øjeblikket arbejder jeg på tre projekter: 

Self-tracking as flow handler om hvordan forskellige former for self-tracking af aktivitet og krop skaber værdi for almindelige mennesker, og selv-tracking bidrager til hverdagens dataficering.

Tracking the trackers undersøger cookie-baseret tracking fra et infrastrukturelt perspektiv og afdækker ejerskabsforhold og dataflows på tværs af websites i bl.a. Danmark og resten af EU.

Personalizing the professional: changing genres at the work/life intersection undersøger hvordan vi håndterer grænsedragningen mellem arbejdsliv og privatliv gennem justering af vores kommunikation, hvor professionelle og personlige kommunikationsformer brydes på nye måder, og igennem forhandling af tilgængelighed. Projektet er funded af Danmarks Frie Forskningsfond.

Undervisnings- og vejledningsområder

Jeg underviser og vejleder i Kommunikation og it-relaterede emner på Bachelor-, Kandidat- og PhD-niveau, og indenfor følgende områder:

  • Empiriske undersøgelsesmetoder
  • Medie- og kommunikationsteori
  • Mediebrugsanalyse
  • Sociale medier og netværkskommunikation
  • Organisationskommunikation

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    A state of flux: Histories of social media research

    Lomborg, S. 2017 I : European Journal of Communication. 32, 1, s. 6-15 10 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Users across media: An Introduction

    Lomborg, S. & Mortensen, M. 2017 I : Convergence. 23, 4, s. 343-351 9 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Self-tracking as communication

    Lomborg, S. & Frandsen, K. 2016 I : Information, Communication & Society. 19, 7, s. 1015-1027 13 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Social media, social genres: Making sense of the ordinary

    Lomborg, S. 2014 New York: Routledge. 212 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Mapping Actor Roles in Social Media: Different Perspectives on Value Creation in Theories of User Participation

    Lomborg, S. & Bechmann, A. 2013 I : New Media & Society. 15, 5, s. 765-781 17 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

ID: 33842766