Ansatte – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Ansatte

Stine Lomborg

Stine Lomborg

Lektor

Primære forskningsområder

Jeg forsker i mediernes rolle i hverdagslivet og deres samfundsmæssige betydning - særligt med fokus på digitale medier, deres udbredelse, kommunikative karakteristika og samspil med andre medier. Min forskning omfatter følgende emner:

  • sociale medier i hverdagslivet
  • Metodeudvikling i digitale medier
  • medieinnovation
  • persondata og databeskyttelse i et regulatorisk og etisk perspektiv
  • sociologisk medie- og kommunikationsteori

Nuværende projekter

Exercising with the smartphone - et projekt om hvordan smartphones kan understøtte en sund livsstil finansieret af FKK under forskningsprojektet Meaning Across Media: (http://meaningacrossmedia.mcc.ku.dk/).

The internet in my pocket - et projekt om, hvilken betydning det har for almindelige danskere at have internettet med sig på mobilen.

Privacy in practice - et projekt om, hvordan den danske regulering af persondata historisk har ændret sig i takt med den teknologiske udvikling, og hvilke konsekvenser lovgivningen har for innovation i medieindustrien. 

Jeg deltager desuden i den EU-finansierede COST action Transforming Audiences, Transforming Societies, som beskæftiger sig med hvordan mediebrugsmønstre på tværs af medier ændrer sig med de digitale mediers fremvækst, og hvordan publikumsrollen redefineres i lyset af digitale mediers særlige muligheder for brugerdeltagelse.

Undervisning og vejledningsområder

Jeg har undervist og vejledt på Bachelor-, Kandidat- og PhD-niveau indenfor følgende områder:

  • Empiriske undersøgelsesmetoder
  • Medie- og kommunikationsteori
  • Mediebrugsanalyse
  • Sociale medier og netværkskommunikation
  • Organisationskommunikation

 

Udvalgte publikationer

  1. Accepteret/In press

    A state of flux: Histories of social media research

    Lomborg, S. 2017 (Accepteret/In press) I : European Journal of Communication.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  2. Udgivet

    Users across media: An Introduction

    Lomborg, S. & Mortensen, M. 2017 I : Convergence. 23, 4, s. 343-351 9 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  3. Udgivet

    Self-tracking as communication

    Lomborg, S. & Frandsen, K. 2016 I : Information, Communication & Society. 19, 7, s. 1015-1027 13 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  4. Udgivet

    Social media, social genres: Making sense of the ordinary

    Lomborg, S. 2014 New York: Routledge. 212 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBog

  5. Udgivet

    Mapping Actor Roles in Social Media: Different Perspectives on Value Creation in Theories of User Participation

    Lomborg, S. & Bechmann, A. 2013 I : New Media & Society. 15, 5, s. 765-781 17 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

ID: 33842766