Ansatte – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Ansatte

Bjørn Frithiof Hamre

Bjørn Frithiof Hamre

Lektor

Forskningsområder:

Disability Studies

Inklusion og eksklusion i et pædagogisk, sociologiske og historisk perspektive

Almenpædagogik og forbindelsen til specialpædagogik i inklusionens tidsalder

Psykiatri, diagnosticering og pædagogiske perspektiver og betydningen for praksis

 

Aktuel forskning

Børnepsykiatri, psykiatrien i skolen i et - nutidigt og historisk - i et dansk og skandinavisk perspektiv

Inklusionens politik i den danske velfærdsstat

Skolereformer, testning og inkluderende pædagogik i et globalt perspektiv

 

Undervisning

Pædagogisk sociologi

Pædagogikkens historie

Almenpædagogik, specialpædagogik og socialpædagogik

 

Udvalgte publikationer

  1. E-pub ahead of print

    Between psychopathology and inclusion: the challenging collaboration between educational psychologists and child psychiatrists

    Hamre, B. F., Hedegaard-Sørensen, L. & Langager, S. 20 nov. 2017 I : International Journal of Inclusive Education. 16 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  2. Diagnosing, special education and ‘learnification’ in Danish schools

    Hamre, B. 2016 I : Nordic Journal of Social Research. 7, Special issue, s. 65-76 12 s., 5

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  3. Testing and school reform in Danish education: an analysis informed by the use of ‘the dispositive’

    Kousholt, K. & Hamre, B. 2016 The global testing culture: shaping education policy, perceptions, and practice. Smith, W. C. (red.). Oxford: Symposium Books, s. 231-247 17 s. (Oxford Studies in Comparative Education; Nr. 1, Bind 25).

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

ID: 174713232