Ansatte – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Ansatte

Maja Plum

Maja Plum

Ekstern lektor

Mit primære forskningsfelt er daginstitutionsområdet med fokus på de politiske og styringsmæssige forandringer, dette område har undergået de senere år. Jeg har været optaget af historiske ændringer i måder at forstå og styre børn, ligesom jeg har undersøgt de velfærdsstatlige forandringers betydning for praksis. Som en del af dette har jeg forsket i pædagogers faglige identitet og interaktion med børn. På det seneste har jeg endvidere beskæftiget mig med de professionelles måder at samarbejde og oparbejde viden som del af deres praksis. Mine forskningsområder omfatter:

  • Styring og forvaltning af det pædagogiske arbejde
  • Uddannelsespolitik og velfærdsstatslige reformers betydning for pædagogisk arbejde
  • Pædagogisk identitet og faglighed
  • Globalisering og international uddannelsespolitik
  • Historiske forestillinger om børn og barndom
  • Evaluering, dokumentation og vidensskabelse
  • Post-strukturalisme, magtoptikker, Aktør-Netværksteori, etnografisk forskning, diskursanalyse i pædagogisk forskning

Undervisnings- og vejledningsområder


Jeg har tidligere undervist og vejledt i relation til fagene:

  • Pædagogikken aktuelt (BA niveau)
  • Pædagogik - faget historisk (BA niveau)
  • Uddannelse og uddannelsespolitik i et globalt og komparativt perspektiv (BA niveau)
  • Pædagogik i et politologisk perspektiv (BA niveau)
  • Videnskabsteori og forskningsmetode (KA niveau)
  • Evaluering - teori, metoder og praktik (KA niveau)
  • Seminaret Diskursanalytiske strategier (KA niveau)
  • Seminaret Pædagogiske vidensformer og teknikker – drømmen om nation og ambitionen om at redde til civilisation (Ka niveau)

Jeg vejleder studerende i specialer, bacheloropgaver, praktikopgaver mv. inden for mine forskningsområder.

Aktuel forskning

Impact

Det Humanistiske Fakultet bruger min forskning som eksempel på den impact, humanistiske forskere har i samfundet. 
Læs casen: Læreplaner som styringsinstrument i danske daginstitutioner

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet
  2. Udgivet

    Risiko: Barnet, badevandet og vuggestuerne

    Plum, M. 5 maj 2012 I : Dagbladet Politiken.

    Publikation: FormidlingBidrag til avis - Kommentar/debat

  3. Udgivet

    A ‘Globalised’ Curriculum: International comparative practices and the pre-school child as a site of economic optimisation

    Plum, M. 2014 I : Discourse - Studies in the Cultural Politics of Education. 35, 4, s. 570-583 14 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Udvalgte aktiviteter

  1. Viden, styring og konstitueringen af ’pædagogisk faglighed’: på arbejde med Foucaults problematiseringsgreb

    Plum, M. (Foredragsholder)
    2 dec. 2011

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

  2. Med læring for øje: Om grænsearbejdet i læringens blinde vinkel

    Plum, M. (Foredragsholder)
    19 apr. 2012

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

  3. Forvaltning og Pædagogik

    Plum, M. (Foredragsholder)
    12 jan. 2012

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

ID: 33035714