Ansatte – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > Ansatte

Rasmus Helles

Rasmus Helles

Lektor

Jeg er lektor i Kommunikation og IT.

Mine primære forskningsområder er:

  • Digitale medier og kommunikation
  • Mediesociologi, især de digitale medier
  • Mediepolitik og -regulering
  • Empiriske metoder og videnskabsteori

Aktuel forskning

 

Min væsentligste forskningsindsats i disse år falder inden for projektet 'The Peoples' Internet'. Projektets mål er at lave en sammenlignende analyse af internettets tilblivelse og udvikling i USA, Europa og Kina, med særligt henblik på dets betydning for almindelige mennskers dagligdag. Projektet er baseret på en Semper Ardens-bevilling fra Carlsbergfondet, og ledes af Klaus Bruhn Jensen. Jeg deltager som co-PI på projektet. Projektets empiriske grundlag er en række etnografiske studier af internet og hverdagsliv i de tre regioner, samt trafikdata om netbrug i de tre regioner og en spørgeskemaundersøgelse, der gennemføres parallelt i Kina, USA, Danmark, Tyskland, Italien, Ungarn og England. Projektet løber frem til 2020. Læs mere her: peoplesinternet.ku.dk

 

Afsluttede projekter

Fra 2014-2016 deltog jeg i det tværeuropæiske MeCetes-projekt, der undersøgte hvordan udvekslingen af tv-fiktion og film mellem forskellige europæiske lande påvirker den (i hovedsagen kulturelle) integration i Europa. Min rolle i projektet var dels et delprojekt om streaming af tv (sammen med Henrik Søndergaard), dels rådgivning ift. de forskellige delprojekters empiriske elementer. Sammen med Signe Sophus Lai lavede jeg desuden en række analyser af distributionen af tv-serier mellem 13 udvalgte, Europæiske lande. Projektet støttedes af det europæiske forskningsråd. Man kan se mere her: http://mecetes.co.uk

 

Frem til 2016 deltog jeg i forskningsprojekt "Kulturens medialisering: udfordringen fra de nye medier', der var finansieret af en bevilling fra Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation (FKK).

Projektet indkredese gennem en række delprojekter, hvordan nye medier og digitalisering bidrager til forandringen af vor eksisterende mediekultur. Mit eget delprojekt handlede om forlagsbranchens omstilling fra bogproduktion til e-bogsproduktion. Se mere her: http://mediatization.ku.dk

 

Sammen med professor Klaus Bruhn Jensen har jeg i 2014 forestået projektet "Mediebrug i Danmark". Projektet var finansieret af Kulturstyrelsen, og havde til formål at afdække mønstre i befolkningens brug af medier, samt at undersøge, om den øgede differentiering i mediebrugen har ført til en opsplitning af den offentlige debat. Projektets empiriske del afsluttedes i august 2014, og den endelige rapport kan   downloades på Kulturstyrels hjemmeside:  http://www.kulturstyrelsen.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/Mediernes_udvikling/2015/Specialrapporter/KU_Mediebrug/Danskernes_mediebrug_2014_Rapport.pdf

 

Mulige interessekonflikter

Jeg udfører konsulentopgaver for offentlige og private ineteressenter, herunder især bistand med planlægning og/eller evaluering af IT-udviklingsprojekter. Desuden yder jeg rådgivning for offentlige myndigheder i forbindelse med infrastruktur- og markedsanalyser inden for IT-området, ligesom jeg bistår virksomheder og organisationer med planlægning af analyseprojekter på big data-området.

Undervisnings- og vejledningsområder

Jeg underviser og vejleder på BA, KA og ph.d.niveau, især inden for følgende områder:

  • Analyse og anvendelse af big data i såvel videnskabelig som erhvervsmæssig sammenhæng
  • Medie- og kommunikationsteori
  • Digitaliseringen af de traditionelle medier, herunder af forlagsbranchen og streaming af tv
  • Mediebrugsanalyse
  • Mediesociologi
  • Medieregulering

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    The Media Landscapes of European Audiences

    Helles, R., Ørmen, J., Radil, C. H. & Jensen, K. B. 2015 I : International Journal of Communication. 9, s. 299-320 12 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  2. Udgivet

    Media Policy and New Regulatory Systems in Denmark

    Søndergaard, H. & Helles, R. 22 jan. 2014 Media Policies Revisited: The Challenge for Media Freedom and Independence. Psychogiopoulou, E. (red.). London: Palgrave Macmillan, Kap. 3, s. 41-54 14 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  3. Udgivet

    The big head and the long tail: An illustration of explanatory strategies for big data Internet studies

    Helles, R. 7 okt. 2013 I : First Monday (Chicago). 18, 10

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  4. Udgivet

    Mobile communication and intermediality

    Helles, R. 14 jan. 2013 I : Mobile Media & Communication. 1, 1, s. 14-19 6 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  5. Udgivet

    The internet as a cultural forum: Implications for research

    Jensen, K. B. & Helles, R. 1 jun. 2011 I : New Media & Society. 13, 4, s. 517-533 17 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  6. Udgivet

    Hverdagslivets nye medier

    Helles, R. 2010 I : Dansk Sociologi. 21, 3, s. 49-63 15 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

ID: 9103